לעבור לתוכן


פיתוח קניונים מרכזים מסחרים ומיזמים קמעונאיים

אלברטו אלברטו


הסיבות להאטה ולשינוי של מרכזים מסחריים


יזמים בתחום המרכזים המסחרים מקרב לקוחות \ שותפי קבוצת יובלים.

שלומות,

להערכתנו ועל פי מספר אינדיקציות של השוק ובהם נתונים הנאגרים בקבוצת יובלים, מערכת הקמעונאות בישראל ובעקבותיה מערך שטחי המסחר בו נמצא בהאטה מדורגת שהחלה זה מכבר.
אנו עדים לתופעות המשפיעות באופן מהותי על התקדמות פיתוח ושיווק מרכזים מסחריים הנמצאים בהקמה והיחלשות מסוימת של מרכזים קיימים.

הסיבות להאטה ולשינוי הינם רבות ואמנה רק כמה מהם :

- רוויה מהותית בשטחי המסחר.
- ירידה בפדיונות של חלק מרשתות הקמעונאיות בישראל ובעיקר רשתות אופנה.
- מלחמת העולם בתחום הסופרמרקטים היוצרת מצב של יותר מדי מאותו דבר וללא כל בידול.
- כניסת רשתות בינלאומיות זולות המוחקות או מחלישות רשתות אופנה ישראליות.
- הרשתות הקמעונאיות נמצאות ברוויה מבחינת פיתוח ואינם ששות לפתוח חנויות נוספות גם במידה והתנאים המסחריים מצוינים.
- פתיחת מותגים כרוכה בדרך כלל בהשקעה במושכרים עבורם בטווח של כ- 3000 ₪ למ"ר.
- מרווחי הרווח של הרשתות נשחקות בעיקר נוכח גידול בעלויות תפעול חנויות.
- ירידה מהותית בהכנסה הפנויה. מורגש יותר ויותר בתחום הצרכני.
- עלייה מהותית בהיקף הסחר המקוון. כיום כ 10-12 אחוז מסך כלל הרכישות לעניות דעתנו בטווח של החמש שנים מהיום יגיע קרוב ל 20 אחוז.
- שינוי ( איטי אמנם ) בדפוסי הצריכה בישראל שעיקרם : לא קונה לא צריך , בודק לפני שקונה ..וכדומה . התוצאה קיטון ברכישה.
- עייפות החומר מקניונים ...ראית קניון אחד ראית את כולם.

שינויים אלו פוגעים באופן מהותי בקצב ובאיכות פיתוח ובניית המרכזים המסחריים ובמיוחד הקטנים והפריפרייאלים למינהם.


הלכה ולמעשה אנו ממליצים להשתדל לישם את ההמלצות הבאות מבחינתכם :
( וכל פרויקט לגופו של פרויקט בהתאם למיצובו , מיקומו ובמצבו הסטטוטורי ):

- להמשיך בהליך הפיתוח באופן מלא ורגיל למרות התקופה - וכמו כל ענין בכל עסק, חשוב להראות לדיירים הפוטנציאלים עיקביות בפיתוח.
- להשתית יותר ויותר את האכלוס על דיירים פרטיים או רשתות אזוריות איכותיות יש בהחלט גורמים פרטיים המפעילים חנויות מוצלחות.
- להקפיד הקפדה גדולה יותר על תכנון נאות של הפרויקט ודווקא בתקופה זו.
- להשקיע הרבה יותר בעזרי שיווק יצירתיים ומתקדמים ולאפשר לאנשי השיווק לעבוד עם כלים מתקדמים.
- להשקיע ביחסי ציבור אחרים מהרגיל - כנס דיירים לדוגמא , פולדר פחות מהודר אך יותר ממוקד וכדומה.
- להיות יצירתיים בתנאים מסחריים לדיירים המוכנים לפתוח חנות בפרויקט שלכם.
- לדאוג דווקא בתקופה זו לסינון איכותי יותר של הדיירים ומתוך ראיה לטווח רחוק ליציבות התשואה המתקבלת.

אדגיש שוב כי הדברים מובאים כשירות ללקוחותינו ושותפינו ואיש איש ייקח מהדברים את המתאים לו באם בכלל.

לרשותכם בתודה,
אלברט עמית